Twoje uwagi
DO GÓRY
O nas
Redakcja
Kontakt

muzyka obywatelska

Piotr Wróblewski | 15 listopada 2014

Tymon i jego ADHD

Performer, macho, kompozytor, buddysta… a właściwie muzyk. Sam o sobie mówi: „Czuję się kreatywną przestrzenią, zlepkiem wielu postaci”. Tymon, a w rzeczywistości Ryszard Tymański.

Piotr Wróblewski | 12 maja 2014

wyważyć otwarte drzwi!

Skandal, kicz czy arcydzieło? Płyta Doroty Masłowskiej wymyka się utartym schematom. Czy nagranie krążka czyni z pisarki stuprocentową artystkę? Dlaczego w ogóle literatka chwyciła za mikrofon i jakie są tego efekty?

Piotr Wróblewski | 17 marca 2014

jarocin wczoraj i dziś: inspiracja czy naśladowanie?

W latach 80. najważniejszym wydarzeniem w rodzimym światku muzycznym był niewątpliwie festiwal w Jarocinie. Występowały na nim zespoły, które grały nowe odmiany rocka, inspirowały się Zachodem i pokazywały styl nieznany z prorządowych imprez muzycznych i mediów. Dzisiaj inspiracje są w modzie, jednak czy nie stanowią one tylko wyrazu naśladownictwa bardziej znanych kolegów z zagranicy?

Piotr Wróblewski | 17 lutego 2014

muzyczna fantazja

Fantazja kojarzy mi się z kreatywnością, a może nawet bardziej z wyobraźnią. Titus z Acid Drinkers, oceniając nasze społeczeństwo, powiedział, że u ludzi nie toleruje jednego – braku wyobraźni. Idąc tym tropem, poszukam wyobraźni, kreatywności i fantazji wśród rodzimych muzyków. Aby pokazać samemu sobie bariery, których nie można przekroczyć, za przeciwieństwo fantazji przyjmę tandetę, schematyczność oraz solidność.

Piotr Wróblewski | 20 stycznia 2014

czy jest na sali magister?

„Miałem być skrzypkiem, zostałem raperem” – tak O.S.T.R. wspominał swoją młodość podczas koncertu z cyklu Made in Polska. Dorastanie wiążemy z czasami liceum, pierwszą pracą bądź początkiem studiów. A jak wyglądały młode lata rodzimych raperów? Biografie mogą okazać się zaskakujące.

Piotr Wróblewski | 29 sierpnia 2013

artyści to prostytutki?

Wszyscy artyści to prostytutki. W oparach lepszych fajek, w oparach wódki (…)
Tak  Kazik Staszewski śpiewał o polskim show-biznesie w latach 90. i niewątpliwie było w tym wiele prawdy. Minęły dwa dziesięciolecia, ale pytanie pozostaje to samo: Kiedy artysta się sprzedaje?

Piotr Wróblewski | 17 czerwca 2013

rock is dead - gdzie są młode polskie zespoły?

Lista zespołów młodych, polskich, grających nieodtwórczego rocka i w dodatku znanych dalej niż w promieniu 30 km od swojego miejsca zamieszkania nie jest zbyt długa (pomijam pasjonatów, którzy śledzą bardzo wnikliwie debiuty setek nowych artystów). Co zrobić, żeby zainteresować taką muzyką rzesze ludzi?

Piotr Wróblewski | 18 kwietnia 2013

viva(t)! fryderyk

Cios, sensacja, komercjalizacja, zmowa branżowa – takimi słowami można określić przedstawienie nominacji do tegorocznej nagrody muzycznej Fryderyk.

Piotr Wróblewski | 25 marca 2013

muzyka wykluczona (?)

Powiedzenie, że hip-hop jest muzyką wykluczonych, budzi zbyt wiele zbyt daleko idących paraleli. Warto jednak zwrócić uwagę, że przeżywamy właśnie w Polsce renesans tego gatunku muzycznego. Obojętnie, czy ktoś hip-hop lubi, czy też nie, musi przyznać, że liczba sprzedawanych płyt hiphopowych jest naprawdę duża (jak na polskie warunki). Także licznik wyświetleń teledysków na YouTube oraz frekwencja publiczności na koncertach pokazują jasno: w Polsce ten gatunek muzyczny obecnie nie ma sobie równych.

Piotr Wróblewski | 20 marca 2013

polish music industry

Jak zrobić przebój? To proste. Wystarczy, żeby dobrze brzmiało. Układamy słowa, szukamy prostych rymów. Melodia pojawia się sama. Prosto, ładnie i przyjemnie. Tym można podbić świat muzyczny, wystarczy po angielsku – i tak nikt nie zrozumie. Po co w takim razie pisać teksty i śpiewać po polsku?